A modern közszolgálati képzések kihívásai és jó gyakorlatai

A Ludovika Scholars Program keretében látogatott az Államtudományi és Nemzetközi Tanulmányok Karra Dr. Wojciech Federczyk, a varsói Cardinal Stefan Wyszyński Egyetem oktatója. A közjog és a közigazgatás-tudomány szakértőjeként Dr. Federczyk nyilvános előadásában a lengyel közigazgatási szervezetrendszer felépítésével és a közszolgálati szakember-képzés aktuális kérdéseivel foglalkozott, míg szűk körű szakmai beszélgetésen a lengyel közszolgálati továbbképzés specifikumait ismertette.

A nyilvános előadás keretében az előadó a közszolgálatban dolgozó közalkalmazottak és köztisztviselők kinevezésének feltételeivel kapcsolatban részletesen elemezte a köztisztviselőkkel szemben támasztott többletkövetelményeket, illetve a kiszámítható közszolgálati életpályamodell által kínált előnyöket és perspektívákat. Előadásában kitért a modern közszolgálat megteremtésének és a szolgáltatásközpontúság megteremtésének lengyel jógyakorlataira.

A délutáni workshop a közszolgálati továbbképzési rendszerek tapasztalataira és perspektíváira összpontosított a Lech Kaczyński National School of Public Administration (KSAP) működése alapján. Dr. Kaiser Tamás, a rendezvényt szervező Kormányzástani és Közpolitikai Tanszék vezetőjének köszöntőjét követően Dr. Federczyk, az intézmény korábbi igazgatója bevezető előadásában felidézte, hogy az intézmény a rendszerváltást követően, 1991. szeptemberétől vált a lengyel közszolgálati továbbképzés meghatározó szereplőjévé, mivel jelenleg az egyetlen olyan intézmény Lengyelországban, amely specializáltan a közszolgálati dolgozók oktatásával és továbbképzésével foglalkozik. A miniszterelnök közvetlen felügyelete alatt működő intézmény nem része a lengyel felsőoktatásnak, de az akadémiai képzésekhez hasonló, erősen gyakorlat-orientált képzéseket kínál a jelentkezőknek. A KSAP képzési portfóliójából kiemelendő a 18 hónapos, ösztöndíjas intramurális program és a munka mellett végezhető, 17 hetes kétciklusú képzés. A változatos formákban – posztgraduális, célcsoportos, e-learning – zajló oktatás során az akadémiai tudásátadás mellett meghatározó szerepet töltenek be az idegen nyelveken tartott kurzusok, valamint a hazai és külföldi intézményekben töltött szakmai gyakorlatok.

Dr. Federczyk kiemelte az egyéni és csoportos igényekhez mért elemzési módszerek és stratégia-orientált vezetői képességek elsajátításának fontosságát, amelynek érdekében az intézmény mentor- és coaching támogatást biztosít.

Ezt követően Dr. Szabó Máté moderálása mellett az előadó a workshop résztvevői – a Kormányzástani és Közpolitikai Tanszék, a Közigazgatási Továbbképző Intézet szakértői, valamint a Közigazgatás-Tudományi Doktori Iskola hallgatói – által feltett kérdésekre válaszolt,  amelyek a képzések hatékonyságának mérhetőségére, a projekt-menedzsment ismeretek képzésekbe történő integrálására, a potenciális hallgatói célcsoportok megszólítására, valamint a megszerzett diploma hasznosíthatóságára irányultak. Zárszóként Dr. Wojchiech Federczyk és Dr. Szabó Máté a jó gyakorlatok terjesztésének fontosságára, valamint az innovatív megoldások gyakorlatba történő adaptív átültetésére hívták fel a figyelmet.

 

Szöveg: ÁNTK Nemzetközi Osztály

Fotók: Szilágyi Dénes és Szabó András


Címkék: ÁNTK